UMNO dan BN dalam bahasa yang paling mudah, boleh dikatakan sebagai puak yang sangat cemburu dan sakit jiwa dengan kemampuan orang lain. UMNO tidak boleh tidur apabila terfikir tentang apa pihak Pakatan Rakyat boleh lakukan selepas memenangi pilihanraya nanti (jika diizin Tuhan). UMNO telah diberikan mandat mentadbir negara sejak merdeka tetapi inilah hasil pengalaman mereka mentadbir selama lebih dari setengah abad itu. Apa pengalaman UMNO sejak tiga dekad yang lalu itu?

 

Pengalaman UMNO yang terbesar ialah untuk memusnahkan daya pemikiran rakyat khususnya orang Melayu. Oleh kerana terlalu lama mendapat mandat UMNO sudah percaya parti itu telah mengajak rakyat berfikir hanya UMNO sahajalah yang boleh menjamin segala-galanya. Tiada UMNO maka tiada apa-apa yang ada di negara ini. Nilai kekufuran yang dibina dan dibentuk oleh UMNO ini sememangnya tiada apa yang boleh dibandingkan dengannya.

 

UMNO pula membentuk keyakinan yang dalam UMNO sendiri tidak ada siapa yang boleh berfikir. Orang yang boleh berfikir di dalam UMNO itu hanya Dr Mahathir seorang sahaja. Semua ahli tidak perlu berfikir kerana semuanya telah difikirkan oleh Dr Mahathir bagi pihak semua ahli-ahlinya termasuk Perdana Menteri yang mewarisi kepimpinan dari beliau. Ahli dan pemimpin-pemimpin UMNO di setiap peringkat tidak payah bersusah-susah untuk memikirkan apa yang baik dan buruk untuk negara. Terima sahaja fikiran dan kehendak Dr Mahathir, dan mereka percaya negara akan selamat.

 

Bercakap benar dan berterus terang dalam UMNO adalah satu dosa dan kesalahan besar. Kalau bercakap benar maka orang itu akan diketepikan dan disingkirkan oleh UMNO. UMNO tidak perlu orang pandai dan bijaksana. UMNO hanya memerlukan ahli-ahli yang hanya setia kepada pucuk pimpinan dan jangan sekali cuba untuk menunjukkan pandangan dan tindakan yang berbeza.

 

Siapa yang masih berdegil untuk memberikan pandangan membina dan berbeza, mereka ini terpaksalah keluar parti dan menyertai parti-parti dalam Pakatan Rakyat atau berehat sahaja dari memikirkan hal dan keadaan negara dan generasi kita yang akan datang. UMNO bukan sahaja telah membunuh benih pimpinan dalam parti itu sejak sekian lama tetapi telah menaikkan mereka yang tidak selayaknya duduk di dalam kepimpinan dan menghampiri ‘corridor of power’. Itulah penyebab kenapa UMNO sudah tidak berkempimpinan lagi, maka pimpinan negara diambil alih pemimpin yang keliru seperti Najib serta barisan pimpinan tertinggi UMNO itu sendiri.

 

Apabila kepimpinan itu lemah maka mereka ini (pimpinan) dengan sendiri bersandar kepada ‘war lords’ yang menghampiri mereka dan terbentuklah budaya kronism yang kronik dan tidak lagi dapat dipisahkan dengan kepimpinan itu. Sudah menjadi kelaziman jika pimpinan itu lemah maka kelemahan itu terpaksa di tutupi dengan perkara-perkara lain dan di negara ini cara untuk menutupinya ialah untuk membangunankan pembangunaan mewah besar-besaran dengan menggunakan sumber kewangan dari rakyat itu sendiri.

 

Itu sebabnya kita masih terdengar suara kroni dan pengikut pimpinan lemah ini meletakkan pembangunan fisikal yang besar-besar sebagai testimonial kepimpinan mereka. Masih terdapat mereka yang mempertahankan Dr Mahathir dengan pembinaan menara berkembar tertinggi dalam dunia satu ketika dahulu sebagai testimonial kepimpinan Dr Mahathir. Pembinaan Putrajaya sebagai tanda yang Dr Mahathir seorang Perdana Menteri yang paling hebat dan sebagaiya. Kita bangga dengan tiang bendera tertinggi dalam dunia dan suatu ketika dahulu gong yang terbesar di dunia dalam perkarangan Angkaspuri itu pun telah menjadi modal kempen UMNO dalam pilihanraya.

 

Rakyat dikelirukan dengan pembangunan seperti ini, tetapi sebenarnya pembangunan fisikal ini hanya merupakan segelumit dari apa yang di katakan sebagai ‘nation building’ itu. ‘Nation building’ itu sesungguhnya melingkupi definasi yang lebih luas termasuk pembinaan nilai manusia dan sebagainya. Di negara Scandinavia tidak ada bangunan yang tinggi-tinggi tetapi rakyat negara itu mempunyai pendapatan  perkapita jauh lebih tinggi dari rakyat negara G8 itu sendiri.

 

Di Britain kita akan melihat pejabat Perdana Menteri di Downing Street itu hanyalah merupakan bangunan yang bersambung dengan rumah kedai sahaja. Di dalamnya hanya menempatkan apartment kediaman Perdana Menteri yang hanya mempunyai bilangan bilik yang sedikit sahaja. Apabila Perdana Menteri nya keluar dari pejabatnya, beliau akan terus ke jalan Downing itu.

 

Tetapi di situlah letaknya kuasa dunia terbesar. Britain tidak perlu ada kompleks pentadbiran seperti Putrajaya dan kerajaan Britain tidak payah membazir wang rakyatnya. Tetapi di sebaliknya di Malaysia, puluhan billion ringgit wang rakyat telah dibelanjakan untuk membina kompleks pentadbiran yang paling mahal dalam dunia ini. Rumah kediaman Perdana Menteri sahaja terpaksa menanggung sewaan hampir RM20 ribu sebulan tidak termasuk kos bekalan air serta elektrik dan sebagainya.

 

Di Britain adalah perkara biasa bagi rakyatnya melihat ahli parlimen mereka menaiki keretapi bawah tanah (tube) sahaja untuk bergerak termasuk pergi ke Dewan Parlimen mereka. Tetapi di sini seorang ahli parlimen atau Menteri, mereka akan menaiki kereta mewah dan tidak kurang dari itu. Memanglah itu sikap pimpinan yang baru merasakan kehidupan. ‘Everything is new to them’.

 

Nilai itu nampak jelas ada di dalam budaya kepimpinan Pakatan Rakyat terutamanya PAS dan DAP. Tok Guru Nik Aziz hidup secara simple di rumah beliau yang serba sederhana dan begitu juga rumah Tok Guru Haji Hadi. Saya sudah sampai kesemua rumah pimpinan ini. Pimpinan DAP seperti LGE dan LKS hanya mendiami rumah yang sederhana dan tidak menunjuk-nunjuk. Inilah nilai dan budaya pemimpin yang sebenarnya.

 

Pimpinan yang menunjuk-nunjuk ini adalah pimpinan yang lemah dan terpaksa menduduki rumah yang sebesar istana untuk melindungi kelemahan mereka yang pernah mendiami kediaman yang tidak lebih dari kediaman saya yang tidak mempunyai apa-apa ini. Pendeknya kita tidak lagi mempunyai kepimpinan yang ‘cultured’ dan memperlihatkan budaya dan pemikiran sebagai pemimpin rakyat.

 

Pimpinan Pakatan Rakyat tidak pula ternampak dengan cerut-cerut besar dan panjang seperti pimpinan UMNO yang baru mendapat kekayaan itu. - http://aspanaliasnet.blogspot.com/

Share on Myspace